ulama-ulama ku

ulama-ulama ku

Sila Pilih Bahasa Yang Anda Suka =)

Isnin, 10 Disember 2012

Sesebuah PERKAHWINAN itu.








PERKAHWINAN itu bukanlah cuba-cuba dan suka-suka...
tapi ia adalah satu AMANAH yang berat...

PERKAHWINAN itu perlu persediaan..
bukan sekadar melayan perasaan..

PERKAHWINAN itu untuk mengajar erti menerima kekurangan..
bukan sekadar menerima kelebihan..

PERKAHWINAN untuk jangka masa yang panjang..
bukan jangka masa yang pendek..

PERKAHWINAN itu juga mengajar kita erti menerima dan memberi...
bukan sekadar menyarung cincin di jari...

PERKAHWINAN itu hanya sekadar Mimpi...
jika tidak menyelak kembali sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w sekeluarga yang bahagia itu...

PERKAHWINAN itu bukanlah hanya satu pentas untuk bersandiwara atau bercengkerama...
tapi ianya perlu dihiasi dengan keilmuan dan amalan yang berterusan...

PERKAHWINAN itu juga bukanlah fantasi...
tapi ia adalah realiti yang perlu ditempuhi dengan kearifan, kesabaran dan kejituan Iman..

Sesuatu keputusan tentang PERKAHWINAN itu perlu dibuat atas timbangan kematangan, kedewasaan dan dipandu dengan suluhan Syara'..




FIKIRkanlah keperluan..
Renungkanlah Kemampuan..
sebelum , semasa dan selepas berkahwin
Misi kita adalah untuk beribadah kepada Allah...



Khamis, 22 November 2012

Gencatan senjata Gaza dan Israel






Alhamdulillah.

selepas 8 hari bumi GAZA di serang ISRAEL..

Persetujuan untuk memulakan Gencatan Senjata telah dicapai antara Rejim Zionis Laknatullah & Tentera Al-Qassam yang dirahmati Allah... Antara syarat gencatan senjata ialah: 

Rabu, 21 November 2012

INI adalah REALITI



UNTUK LIHAT  LEBIH BESAR SILA KLIK INI ( Link asal )

Ini bukan Filem mahupun Drama..tetapi ini adalah REALITY di GAZA..
luangkan masa anda untuk melihat video ini...
daripada anda seronok menonton cerita-cerita yang melalaikan.

Ahad, 18 November 2012

Kita Disini Dihidangkan 2 pilihan ~> boikot atau tak nak


Assalamualaikum buat sahabat2 semua..
ana nak share dr status Fb Aqsa Syarif..



Antara Pemuda Malaysia dan Pemuda Palestine




Pemuda di Malaysia, pukul 10 pagi masih enak tidur di atas katil. "Hari minggu, malas nak buat apa. Bukan hari-hari boleh tidur lama macam ni."

Pemuda di Palestin tidak tidur semalaman menanti ancaman demi ancaman daripada pihak Zionis dari udara dan darat.

SAVE GAZA..BOIKOT BARANGAN ISRAEL TANDA ANDA AMBIL PEDULI SAUDARA DISANA

Assalamulaikum sahabat2 semua.. ana pasti ramai yang dah tahu..ramai yang dah share berita di FB and twitter tentang Palestine sekarang.. DAN ramai juga dah menyatakan boikot pada barangan israel.. Alhamdulillah..kita sebarkan..dan kite tekankan perkataan BOIKOT tu.. ana berharap juga sahabat2 menyatakan boikot dengan tindakan tidak membeli produk mereka..walaupun secara Realiti nya di Malaysia penuh barangan Yahudi tanpa kita sedari.. sahabat2 ana yang dikasihi jom dengarkan Doa yang dibacakan oleh Sheikh Misyari Rashed Alafasi untuk penduduk Gaza..moga kita dapat hayatinya..

Rabu, 14 November 2012

Salam Maal Hijrah 1434H


Assalamualaikum...apa khabar sahabat2 ana.Moga  Allah merahmati  kita semua...jangan lupa baca doa akhir tahun dan lepas solat maghrib nanti jagan lupa baca doa awal tahun..bermula la kita tahun baru..SALAM MAAL HIJRAH buat semua sahabat2..banyak kenangan yang telah ana lalui tahun ni.,..dan perubahan..??? hmm ada yang dapat di ubah dan ade yang tak dapat diubah.. Hijrah!! Hijrah!!Hijrah.. ramai berazam tapi masih lom ditunaikan..mungkin kita terlalu banyak berazam..dan setiap tahun kita melakukan azam yang baru tanpa memandang azam yang lama..Hmm tahun baru ni tanpa abah tersayang buat pertama kalinye..(rindunyer padanya Ya Allah..moga Allah merahmati Abah Disana..murahkan rezekinyer ..lapangkan kubur jangan kau sempitkan..terangi kuburnye jangan kau gelapkannye Ya Allah..Allahuma Aminn) .. lepas ni nanti nampaknyer ana sudah pun berumur 25 tahun....pasti makin ramai la bertanya bila ke arah keluarga baru..insyaAllah..Pasti akan merasa jua nanti bile dah sampai masanyer kan..Janji Allah pasti..^_^ .. lupa lah tujuan utama update nk share kan doa ni..Jom doa same2 sahabat2..


--------------------------------------------------------------------------

Rabu, 17 Oktober 2012

Pengajaran Satu Kisah Dalam Al-Kahfi!




Satu hari, Dr Ala’ Hilat berkongsi akan satu kisah menarik.

   Kisah itu kisah biasa. Aku pun awal-awal mendengar maudu’nya, rasa kurang berminat. Kisah seorang lelaki soleh yang biasanya orang panggil dengan panggilan Khidir, dengan Nabi Allah Musa. Ya, mungkin ramai akan menarik muka terlebih dahulu. “Ala, dah tahu.” Sebab aku juga begitu.

                Tetapi Dr Ala’ Hilat berkata:

                “Al-Quran bukan buku sejarah. Al-Quran bukan buku fizik mahupun kimia. Al-Quran adalah Kitab Hidayah. Petunjuk buat yang memerhati dan membuka hati. Maka kisah Khidir dan Musa bukanlah kisah tarikhi(sejarah), tetapi adalah petunjuk, penenang hati daripada Allah SWT.”

                Ketika itu aku diam dan mula memandang wajah guru kesayanganku itu.

                Menanti apakah yang menarik yang akan disampaikan olehnya. Sebab Dr Ala’ memang terkenal dengan manusia yang mampu menggugah jiwa manusia yang lain.

Selasa, 11 September 2012

Resepi Cinta Usrah [ Menyatu FIKRAH, memikul AMANAH ]




1.  Taaruf
~Ini adalah perkara penting dlm usrah iaitu berkenalan secara mendalam antara ahli dengan melahirkan perasaan kasih sayang "al-hubbu fillah" dan merasai ukhuwwah islamiyah yang sebenarnya..

Sabda Rasulullah SAW : “ seorang mukmin kepada mukmin yang lain ibarat satu binaan yang saling kuat memperkuat antara satu sama lain” ( riwayat Bukhari dan Muslim).


2.  Tafahum 

~Tafahum ialah saling faham memahami. ianya merupakan langkah kedua yang harus kita lakukan ketika kita bergaul dengan orang lain.Mereka saling bermuhasabah atas ketaatan dan maksiat dan saling memberi nasihat jika melihat kekurangan yang ada pada ahli mereka. Setiap ahli bersedia memberi nasihat pada ahli yang lain manakala ahli itu pula bersedia menerima nasihat tersebut. *Saling ingat Mengingati antara Ahli*
~Kesefahaman penting, dan perlu ada dalam setiap anggota usrah kerana dengan adanya kesefahaman, maka tidak akan berlakulah perpecahan…

3.  Takaful

Sikap saling membantu antara ahli usrah, samaada dalam penyampaian dan perkongsian ilmu Membantu ahli usrah yang mengalami kesukaran dan kesusahan..“satu sifat yang lahir dari perkerti yang indah serta keimanan, dan ketakwaan kepada ALLAH s.w.t ”
Rasulullah SAW bersabda : “manusia yang paling disayangi ialah yang paling bermanfaat kepada manusia lain, sebaik-baik amalan pula ialah memberikan kegembiraan pada saudara seislam, menghilangkan kesusahannya, melunaskan hutang, menghapuskan kelaparannya, sesungguhnya aku suka berjalan bersama saudaraku untuk menunaikan hajatnya lebih aku sukai dari beriktikaf di dalam masjid ini sebulan…”

Isnin, 6 Ogos 2012

NUZUL AL QURAN Kitaabul Hidayah Memimpin Ummah





Al – Quranul Karim sebagai mukjizat yang diturunkan oleh Allah swt. di bulan Ramadhan al – Mubarak ini adalah merupakan petunjuk buat manusia mencari jalan yang benar dan betul untuk menuju redho Ilahi . Allah berfirman :

Bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah.

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

( Surah al Baqarah . Ayat : 185 )

Sabtu, 4 Ogos 2012

Aku Rela Bajuku Bertampal-tampal daripada Menderhakaimu


Rabu, 4 Julai 2012

MENGHIDUPKAN MALAM NISFU SYAABAN




Persoalan mengenai adakah malam nisfu Syaaban mempunyai kelebihan tertentu dan adakah terdapat larangan untuk menghidupkan malam tersebut merupakan perkara khilaf di kalangan para ulama’. Namun begitu khilaf yang berlaku bukanlah untuk menimbulkan kepada perpecahan umat Islam.

Nifsu Saaban





Sᴀʟᴀᴍ Nɪғsᴜ Sᴀᴀʙᴀɴ...
ᴍᴇᴍᴀɴғᴀᴀᴛᴋᴀɴ sᴇᴘᴇɴᴜʜɴʏᴇʀ
ʙᴇʀɪʙᴀᴅᴀᴛ sᴇᴅᴀʏᴀ ɴʏᴇʀ
ᴀʟʜᴀᴍᴅᴜʟɪʟʟᴀʜ...
❝Aʟʟᴀʜᴜᴍᴍᴀ ᴀ’ɪɴɴɪ ᴀʟᴀ ᴢɪᴋʀɪᴋᴀ ᴡᴀ sʏᴜᴋʀɪᴋᴀ ᴡᴀ ʜᴜsɴɪ ɪʙᴀᴅᴀᴛɪᴋ❞
(Yᴀ Aʟʟᴀʜ, ʙᴀɴᴛᴜʟᴀʜ ᴀᴋᴜ ᴜɴᴛᴜᴋ ᴍᴇɴɢɪɴɢᴀᴛɪ, ᴍᴇɴsʏᴜᴋᴜʀɪ ᴅᴀɴ ʙᴇʀɪʙᴀᴅᴀʜ ᴋᴇᴘᴀᴅᴀMᴜ)..



------------------------------------


Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”

Jumaat, 15 Jun 2012

SELAMAT BEREHAT WAHAI SANG MURABBI..










Di Nukil Oleh : Ustaz Riduan Mohd Nor



Langit petang ini seperti rawan berduka, awan mengarak berita yang memeritkan sukma seperti petir membelah langit. Segalanya seperti kebetulan mengapa beberapa hari ini saya merasa begitu teringatkan Ustaz Yahya Othman terutama janji untuk menyusun kertas kerja tarbiah yang puluhan atau ratusan yang ditulis almarhum.

Khamis, 14 Jun 2012

~Haji atau Pilihanraya Menurut Perbahasan Syara' ~











Persoalan mengenai mana prioriti yang perlu diutamakan apabila melibatkan pertembungan ibadah Haji dan juga kewajipan mengundi sekiranya pilihanraya berlaku pada musim Haji dapat dilihat kepada beberapa aspek yang penting sebelum kesimpulan dibuat. Aspek-apek yang penting ialah mengetahui bentuk kewajipan ibadah Haji dan kewajipan mengundi dalam pilihanraya serta memahami kaedah feqh muwazanat dan feqh aulwiyat.

HUKUM MENGERJAKAN HAJI

Haji merupakan rukun kelima dalam rukun Islam. Hal ini jelas berdasarkan kepada sabda Nabi SAW :

“Dibina Islam itu atas 5 perkara (rukun), penyaksian tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad merupakan utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan puasa di bulan Ramadhan dan mengerjakan haji bagi yang berkemampuan.” – Bukhari dan Muslim

Bermula musim untuk umat Islam mengerjakan haji dengan ihram haji ialah pada bulan Syawal, Zulkaedah dan sehingga 10 Zulhijjah. Maka inilah ibadah Haji yang mempunyai waktu-waktu yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud :

“(Masa untuk mengerjakan ibadah) Haji itu ialah beberapa bulan yang tertentu.” – Surah Al-Baqarah : 197

Ahad, 3 Jun 2012

Gambaran "Himpunan Hijau ke Putrajaya"


Assalamualaikum...apa khabar sahabat-sahabat ana.Moga  Allah merahmati  kita semua...Update kali ana nak ceritakan  mengenai  Gambaran  "Himpunan Hijau ke Putrajaya"..Gambar berikut yang akan ana paparkan  diambil dari pelbagai sumber..mohon izin ye..Untuk membuat kenangan terindah di Blog srikandi-muslimah.blogspot.com ini..Jom lihat gambar-gambar yang ada...^_^

========================================================


Laporan Ringkas "Himpunan Hijau ke Putrajaya"






Tarikh : 1 Jun 2012 (Jumaat)
Masa : 9 malam
Tempat : Stadium Darul Aman, Kedah..

Pengerusi Majlis : YB Mahfuz Omar..


1) Kata-kata aluan daripada MC..
- Majlis dimulakan dengan al-Fatihah.
- Himpunan Hijau ke Putrajaya akan melakukan sesi jelajah ke seluruh negeri di Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak.

2) Mukadimah daripadaTuan Rumah, Ustaz Azizan b Abdul Razak, MB Kedah.
- Laungan azan bergema di Stadium Darul Aman, merupakan pertama kali dalam sejarah selama 60 tahun lalu sejak penubuhannya. 
- Akan terus mempertahankan Kedah dari jatuh ke tangan UMNO/BN.
-Mengucapkan ribuan terima kasih kepada PAS Pusat kerana memilih Kedah sebagai tuan rumah untuk program gergasi ini.

3) Ucapan daripada Mohd Zaid b Tandang. (Wakil Selebriti)
-Merupakan Pengacara di TV Al-Hijrah.
-Turut mewakili Kepulauan Borneo; Sarawak dan Sabah.
- Merupakan kaum suku Iban.- Mengambil kesempatan untuk mengucapkan 'Selamat Hari Gawai' dalam bahasa Iban, dan 'Selamat Hari Kaamatan' bagi suku kaum di Sabah yang meraikan.

4) Ucapan daripada Wan Aisyah Wan Ariffin (Wakil Artis)
 - Membenarkan bahawa 'PAS is for ALL' kerana masih menerima artis sebagai ahli mereka.
- Berpesan kepada pimpinan PAS, 'Sekiranya telah berjaya menguasai Putrajaya, jangan lupakan golongan artis ini.'
- Beliau juga turut merayu supaya para pimpinan PAS sabar dalam proses mentarbiyyah mereka, golongan artis yang ingin berubah.

5) Ucapan daripada Dato' Fauzi Shaari (Wakil Penjawat Awam)
 - Merupakan orang ketiga terpenting dalam PDRM.
- Mantan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah PDRM.
-Beliau bercerita detik sebelum beliau bersara, yang mana, pernah 'diboikot' segelintir pihak, gara2, dikatakan 'orang kuat PAS', sehingga dipanggil oleh pihak atasan untuk sesi 'keterangan'.
- Beliau menyelidik terlebih dahulu perlembagaan setiap parti sebelum bersetuju menyertai PAS.
- InsyaAllah, beliau berikrar akan terus bersama dengan PAS, dalam perjuangan menegakkan al-Quran dan as-Sunnah.
- Merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada Unit Keselamatan, Unit Amal dan juga PDRM, yang bekerjasama dalam memastikan kelancaran program ini.


6) Ucapan daripada A. Samad Said (Sasterawan Negara)
- Pengerusi BERSIH 3.0.
- Beliau mendeklamasikan sajak bertajuk, 'Generasi Yang Gagah', ditujukan khas buat anak-anak muda.


7) Ikrar dan Bai'ah Perjuangan.
 - Diketuai oleh Dato' Haji Mustafa Ali, Setiausaha Agong PAS Pusat.


8) Gimik Perlancaran 'Himpunan Hijau Ke Putrajaya'
-Menampilkan 6 orang bekas Pemain bola Kebangsaan Malaysia.
- Sebanyak 13 biji bola ditendang, menandakan Piala Malaysia ke-13 akan bermula tidak lama lagi.
- Lagu 'Hijau Kuning' turut dimainkan dalam stadium. 


9) Sesi Penyerahan Borang Keahlian PAS Prof Dr. Nik Mohd Zin Nik Yusuf (Wakil Pegawai Tadbir), kepada Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang.


10) Ucapan daripada Prof Dr. Nik Mohd Zin Nik Yusuf (Wakil Pegawai Tadbir)
- Mantan Ketua Pengarah PTC.
- Menyeru sahabat2 yang sudah pencen, untuk turut serta dalam perjuangan PAS. 


11) Ucapan daripada Tuan Haji Mohd SabuTimbalan Presiden PAS
- Dimulakan dengan pantun :
"Sorong papan, tarik papan,
Buah kerinji dalam perahu,
Beri umpan, kita makan,
Sokong BN, kita tak mahu."

- Mengimbau kembali Peristiwa Memali, yang menuntut perjuangan jiwa dalam menegakkan syiar Islam.


12) Ucapan daripada Tuan Guru Haji Hadi Awang, Presiden PAS
- Bukan sesuatu yang mustahil untuk mendapatkan Putrajaya, sambil mengaitkan dengan sirah, seperti kisah kerajaan Namrud, penaklukan Kota Konstantinople dan sebagainya.
- Ahli gerakan perlu sentiasa mengawasi masa dan hubungan mereka dengan Allah Ta'ala, kerana itu syarat2 untuk mencapai kemenangan samada di dunia, mahupun akhirat.
- Kemenangan bukanlah PERCUMA, perlu dibayar dengan turun ke 'gelanggang'.


13) Ucapan dan Doa Penutup oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS
- Nik Aziz kecewa dengan isu K-Pop, namun masih lagi menasihati kita untuk terus berdoa, supaya mereka diberikan hidayah.
- Memimpin doa penutup. 


- MC mengakhiri majlis dengan berpesan kepada semua untuk berhati2 pulang ke kampung halaman, supaya kita semua dapat bergerak ke Putrajaya dan merebutnya.
- Majlis disudahi dengan tasbih kifarah dan surah al-'Asr. 


Sekian, wassalam... 




Khamis, 31 Mei 2012

APA YANG KITA FIKIR KETIKA MENGAMBIL AIR SEMBAHYANG??



DARI KITA BERDIAM KOSONG, NIATLAH DENGAN YANG BAIK BAIK…

➊ . Kᴇᴛɪᴋᴀ ʙᴇʀᴋᴜᴍᴜʀ, ʙᴇʀɴɪᴀᴛʟᴀʜ ᴋᴀᴍᴜ ᴅᴇɴɢᴀɴ,
❝ Yᴀ Aʟʟᴀʜ, ᴀᴍᴘᴜɴɪʟᴀʜ ᴅᴏsᴀ ᴍᴜʟᴜᴛ ᴅᴀɴ ʟɪᴅᴀʜᴋᴜ ɪɴɪ ❞.


➋ . Kᴇᴛɪᴋᴀ ᴍᴇᴍʙᴀsᴜʜ ᴍᴜᴋᴀ, ʙᴇʀɴɪᴀᴛʟᴀʜ ᴋᴀᴍᴜ ᴅᴇɴɢᴀɴ,
❝ Yᴀ Aʟʟᴀʜ, ᴘᴜᴛɪʜᴋᴀɴʟᴀʜ >ᴍᴜᴋᴀᴋᴜ ᴅɪ ᴀᴋʜɪʀᴀᴛ ᴋᴇʟᴀᴋ, Jᴀɴɢᴀɴʟᴀʜ Kᴀᴜ ʜɪᴛᴀᴍᴋᴀɴ ᴍᴜᴋᴀ ᴋᴜ ɪɴɪ ❞.



Rabu, 30 Mei 2012

Jᴀᴡᴀᴘᴀɴ Tᴏᴋ Gᴜʀᴜ ᴋᴇᴘᴀᴅᴀ ᴍᴇʀᴇᴋᴀ ʏᴀɴɢ ᴍᴇɴᴜᴅᴜʜ ʙᴇʟɪᴀᴜ ᴍᴇʟᴀᴍᴘᴀᴜ ᴅᴀɴ ʙᴇʀʜᴀᴛɪ ᴋᴇʀᴀs





Dᴜᴀ ᴀᴋʜʙᴀʀ ʜᴀʀɪᴀɴ (29 Mᴇɪ 2012) ɴᴀᴍᴘᴀᴋɴʏᴀ ʙᴇɢɪᴛᴜ ɢʜᴀɪʀᴀʜ ᴍᴇᴍᴘᴀᴍᴇʀᴋᴀɴ ᴅɪ ᴍᴜᴋᴀ ᴅᴇᴘᴀɴ ᴋᴇɴʏᴀᴛᴀᴀɴ sᴇᴏʀᴀɴɢ ᴍᴜғᴛɪ ʏᴀɴɢ ʙᴇʀʙᴀᴜ ᴘᴏʟɪᴛɪᴋ ʙᴜᴋᴀɴɴʏᴀ ʜᴜᴋᴜᴍ. Kᴇɴʏᴀᴛᴀᴀɴ ɪᴛᴜ ᴊᴇʟᴀs ᴍᴇɴɢᴇɴᴀɪ sᴀʏᴀ, ᴅᴀɴ ᴀᴍᴀᴛ ᴛᴇʀᴀɴɢ ᴍᴇᴍᴘᴀᴍᴇʀᴋᴀɴ sᴀʏᴀ sᴇʙᴀɢᴀɪ ʙᴇʀᴋᴇᴘɪᴍᴘɪɴᴀɴ ᴍᴇʟᴀᴍᴘᴀᴜ ᴅᴀɴ sᴇᴏʀᴀɴɢ ᴋᴇʀᴀs ʜᴀᴛɪ.


Sᴀʏᴀ ᴅɪᴀɴɢɢᴀᴘ ᴋᴇʀᴀs ʜᴀᴛɪ ᴋᴇʀᴀɴᴀ ʙᴇʀᴛᴇʀᴜsᴀɴ ᴍᴇɴɢᴇɴᴀᴋᴀɴ sʏᴀʀᴀᴛ “Isʟᴀᴍ”ᴜɴᴛᴜᴋ ʙᴇʀᴍᴜᴢᴀᴋᴀʀᴀʜ ᴅᴇɴɢᴀɴ Uᴍɴᴏ. Sᴏᴀʟɴʏᴀ, ᴀᴘᴀ ᴘᴀʏᴀʜɴʏᴀ sʏᴀʀᴀᴛ ʏᴀɴɢ sᴀʏᴀ ᴋᴇᴍᴜᴋᴀᴋᴀɴ? Aᴅᴀᴋᴀʜ ᴍᴇɴɢɢᴀɴᴛɪᴋᴀɴ ᴋᴇʙᴀɴɢsᴀᴀɴ ᴋᴇᴘᴀᴅᴀ Isʟᴀᴍ sᴇᴄᴀʀᴀ ʀᴀsᴍɪ ᴍᴇɴᴊᴀᴅɪ sᴀᴛᴜ ᴋᴇʙᴇʀᴀᴛᴀɴ ᴅɪ sɪsɪ Uᴍɴᴏ ᴀᴛᴀᴜ ᴍᴀɴᴀ-ᴍᴀɴᴀ ɪɴᴅɪᴠɪᴅᴜ ʏᴀɴɢ sɪᴍᴘᴀᴛɪ ᴋᴇᴘᴀᴅᴀ Uᴍɴᴏ? Tɪᴅᴀᴋᴋᴀʜ ɪᴍᴀɴ ɪᴛᴜ ʙᴜᴋᴀɴ ʜᴀɴʏᴀ ᴍᴇᴍʙᴇɴᴀʀᴋᴀɴ ᴅɪ ʜᴀᴛɪ ᴛᴇᴛᴀᴘɪ ɪᴋʀᴀʀ ᴅᴇɴɢᴀɴ ʟɪᴅᴀʜ? Jᴜsᴛᴇʀᴜ, sᴀʏᴀ ʜᴀɴʏᴀ ᴍᴇᴍɪɴᴛᴀ UMNO ɪᴋʀᴀʀᴋᴀɴ ᴅᴇɴɢᴀɴ ʀᴀsᴍɪ ʙᴀʜᴀᴡᴀ ᴅᴀsᴀʀ ᴘᴇʀᴊᴜᴀɴɢᴀɴɴʏᴀ ɪᴀʟᴀʜ Isʟᴀᴍ.


Sᴀʏᴀ ᴋɪʀᴀ, ᴍᴀɴᴀ-ᴍᴀɴᴀ ɪɴᴅɪᴠɪᴅᴜ sᴇᴜᴍᴘᴀᴍᴀ sᴇᴏʀᴀɴɢ ᴍᴜғᴛɪ ʏᴀɴɢ ʙᴇɢɪᴛᴜ ʟᴇᴍʙᴜᴛ ʟɪᴅᴀʜɴʏᴀ ᴍᴇɴɪʟᴀɪ ʜᴀᴛɪ sᴀʏᴀ sᴇʙᴀɢᴀɪ  ᴋᴇʀᴀs ʜᴀᴛɪ, sᴇʜᴀʀᴜsɴʏᴀ ʙᴏʟᴇʜ ᴍᴇᴍʙᴇᴢᴀᴋᴀɴ ᴀɴᴛᴀʀᴀ ᴋᴇʀᴀs ʜᴀᴛɪ ᴅᴇɴɢᴀɴ ɪsᴛɪǫᴏᴍᴀʜ. Cᴜʙᴀ ғᴀʜᴀᴍɪ sɪᴋᴀᴘ Nᴀʙɪ Mᴜʜᴀᴍᴍᴀᴅ SAW ʏᴀɴɢ ʜɪɴɢɢᴀ ᴋᴇ ᴀᴋʜɪʀ ʜᴀʏᴀᴛ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴘᴇʀɴᴀʜ ᴛᴜɴᴅᴜᴋ ᴋᴇᴘᴀᴅᴀ ᴘᴜᴊᴜᴋᴀɴ ᴋᴀᴜᴍ Mᴜsʏʀɪᴋɪɴ ᴀɢᴀʀ ʙᴀɢɪɴᴅᴀ ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟᴋᴀɴ sᴇʀᴜᴀɴ Isʟᴀᴍ. Nᴀʙɪ ᴅɪᴛᴀᴡᴀʀᴋᴀɴ ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴋᴇᴋᴀʏᴀᴀɴ ʜᴀʀᴛᴀ, ᴡᴀɴɪᴛᴀ, ᴅᴀɴ ᴛᴀᴋʜᴛᴀ ʙᴜᴋᴀɴ sᴇᴋᴀʟɪ, ʙᴀʜᴋᴀɴ ʙᴇʀᴜʟᴀɴɢ ᴋᴀʟɪ. Aᴅᴀᴋᴀʜ Nᴀʙɪ sᴇᴏʀᴀɴɢ ʏᴀɴɢ ᴋᴇʀᴀs ʜᴀᴛɪ ᴀᴛᴀᴜ ɪsᴛɪǫᴀᴍᴀʜ? Mᴀᴋᴀ ʙᴀɢɪɴᴅᴀ sᴇʙᴇɴᴀʀɴʏᴀ sᴇᴏʀᴀɴɢ ʏᴀɴɢ ɪsᴛɪǫᴀᴍᴀʜ.

KEZALIMAN BASHAR AL ASSAD PASTI AKAN TUMBANG


Tɪᴀᴅᴀ ᴍᴀᴋʜʟᴜᴋ Aʟʟᴀʜ ʏᴀɴɢ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴀᴋᴀɴ ᴍᴀᴛɪ, sᴀᴍᴀ ᴀᴅᴀ ɪᴀ ᴍᴀɴᴜsɪᴀ, ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ, ᴛᴜᴍʙᴜʜ-ᴛᴜᴍʙᴜʜᴀɴ ᴅᴀɴ sᴇʙᴀɢᴀɪɴʏᴀ. Hᴇʙᴀᴛ ᴍᴀᴄᴀᴍᴀɴᴀ sᴇᴋᴀʟɪᴘᴜɴ ᴍᴀɴᴜsɪᴀ ᴀᴛᴀᴜ ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ, ᴀᴘᴀʙɪʟᴀ sᴜᴅᴀʜ ᴀᴊᴀʟɴʏᴀ ɪᴀ ᴛᴇᴛᴀᴘ ᴀᴋᴀɴ ᴍᴀᴛɪ. Wᴀʟᴀᴜᴘᴜɴ sᴜᴀᴛᴜ ᴋᴇᴛɪᴋᴀ ᴅᴀʜᴜʟᴜ ᴘᴇʀɴᴀʜ ᴅɪʙᴇʀɪ ɢᴇʟᴀʀᴀɴ 'ᴏʀᴀɴɢ ʙᴇsɪ', 'ʜᴀɪᴡᴀɴ ᴘᴀʟɪɴɢ ʙᴇʀʙɪsᴀ', 'ᴘᴀʟɪɴɢ ʙᴇʀʙᴀʜᴀʏᴀ', 'ᴘᴀʟɪɴɢ ᴋᴜᴀᴛ ᴅɪ ᴅᴜɴɪᴀ' ᴅᴀɴ ʙᴇʀᴍᴀᴄᴀᴍ-ᴍᴀᴄᴀᴍ ɢᴇʟᴀʀᴀɴ ʟᴀɪɴ, ᴍᴀᴛɪ ᴛᴇᴛᴀᴘ ᴀᴋᴀɴ ᴍᴇɴᴇᴍᴜɪɴʏᴀ ᴡᴀʟᴀᴜ ᴅɪ ᴍᴀɴᴀ ᴅɪᴀ ʙᴇʀᴀᴅᴀ, ʜᴀᴛᴛᴀ ᴅɪ ᴀɴɢᴋᴀsᴀ sᴇᴋᴀʟɪᴘᴜɴ. Tᴇᴛᴀᴘɪ ᴍᴀᴋʜʟᴜᴋ ʙᴇᴍᴀᴍᴀ ᴍᴀɴᴜsɪᴀ sᴇʀɪɴɢ ʟᴜᴘᴀ, sᴇᴍᴀsᴀ ʜɪᴅᴜᴘ ᴅɪ ᴅᴜɴɪᴀ ᴀᴘᴀʙɪʟᴀ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴍᴇɴɢʜᴜʙᴜɴɢᴋᴀɴ ᴅɪʀɪ ᴅᴇɴɢᴀɴ ɪʟᴍᴜ-ɪʟᴍᴜ ᴀɢᴀᴍᴀ sᴇʀᴛᴀ ᴀᴋʜʟᴀᴋ ʏᴀɴɢ ᴍᴜʟɪᴀ, ᴘᴀsᴛɪ ᴅɪᴀ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴀᴋᴀɴ ᴍᴇʀᴀsᴀᴋᴀɴ ʙᴀʜᴀᴡᴀ ᴛᴇʀᴅᴀᴘᴀᴛ sᴀᴛᴜ ᴋᴜᴀsᴀ ʏᴀɴɢ ʟᴇʙɪʜ ʙᴇsᴀʀ ᴅᴀʀɪ sᴇɢᴀʟᴀ-ɢᴀʟᴀɴʏᴀ ʏᴀɴɢ ᴀᴅᴀ ᴀɴᴛᴀʀᴀ ʟᴀɴɢɪᴛ ᴅᴀɴ ʙᴜᴍɪ, ɪᴛᴜʟᴀʜ ᴋᴜᴀsᴀ Aʟʟᴀʜ Tᴀᴀʟᴀ, Tᴜʜᴀɴ sᴇᴍᴇsᴛᴀ ᴀʟᴀᴍ.

ᴍᴇɴɢᴀᴘᴀ PAS ᴛᴇʀɪᴍᴀ DAP ?








Mᴇʀᴇᴋᴀ ᴛᴇʀᴜs ᴍᴇɴᴅᴇsᴀᴋ, ᴍᴇɴɢᴀᴘᴀ PAS ᴛᴇʀɪᴍᴀ DAP ʏᴀɴɢ ᴍᴇɴᴇɴᴛᴀɴɢ ᴘᴇɴᴜʙᴜʜᴀɴ ɴᴇɢᴀʀᴀ Isʟᴀᴍ ʏᴀɴɢ ᴍᴇɴᴊᴀᴅɪ ᴄɪᴛᴀ-ᴄɪᴛᴀ ᴛᴇʀᴛɪɴɢɢɪ PAS. 


Mᴀʀɪ ᴋɪᴛᴀ ʟᴀʏᴀɴ, ᴋᴇʀᴀɴᴀ ᴊᴀᴡᴀʙᴀɴ ɪɴɪ ʙᴇʀɢᴜɴᴀ ᴜɴᴛᴜᴋ ʏᴀɴɢ ɪɴsᴀғ ᴅᴀɴ ᴛᴇʀʙᴜᴋᴀ, ᴡᴀʟᴀᴜᴘᴜɴ ᴛᴇʀᴛᴜᴛᴜᴘ ʀᴀᴘᴀᴛ ʙᴜᴀᴛ ʏᴀɴɢ ᴅᴇɢɪʟ ᴅᴀɴ ᴇɴɢɢᴀɴ: 


Selasa, 29 Mei 2012

Monolog hatiku







Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “ᴀsᴛᴀɢʜғɪʀᴜʟʟᴀʜ” ᴛᴀᴘɪ ʜᴀᴛɪ ᴍᴀsɪʜ ɢᴇᴍᴀʀ ᴀᴋᴀɴ ᴍᴀᴋsɪᴀᴛ.
Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “ᴡᴀ ᴀᴛᴜʙᴜ ɪʟᴀɪʜ” ᴛᴀᴘɪ ᴊᴀsᴀᴅ ᴍᴀsɪʜ ᴍᴇʟᴀᴋᴜᴋᴀɴ ᴅᴏsᴀ sᴀᴍᴀ.
Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “ᴡᴀ ɴᴀᴅɪᴍɴᴀ ʏᴀ Aʟʟᴀʜ” ᴛᴀᴘɪ ᴋᴇsɪʟᴀᴘᴀɴ ʟᴀʟᴜ ᴍᴀsɪʜ ᴋᴜᴜʟᴀɴɢɪ.

Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “sᴜʙʜᴀɴᴀʟʟᴀʜ” ᴛᴀᴘɪ ᴀᴋᴜ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴍᴀᴍᴘᴜ ᴍᴇɴɢʜᴀʏᴀᴛɪɴʏᴀ.
Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “ᴀʟʜᴀᴍᴅᴜʟɪʟʟᴀʜ” ᴛᴀᴘɪ ᴀᴋᴜ ᴍᴀsɪʜ ᴛɪᴅᴀᴋ ʙᴇʀsʏᴜᴋᴜʀ ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴋᴜʀɴɪᴀᴀɴNʏᴀ.
Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “Aʟʟᴀʜᴜᴀᴋʙᴀʀ” ᴛᴀᴘɪ ᴄɪɴᴛᴀᴋᴜ ʟᴇʙɪʜ ᴋᴇᴘᴀᴅᴀ ᴅᴜɴɪᴀ.

Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “ᴍᴀ ғɪ ǫᴀʟʙɪ ɢʜᴀɪʀᴜʟʟᴀʜ” ᴛᴀᴘɪ ᴍᴀsɪʜ ᴀᴅᴀ ʀᴜᴀɴɢ ᴅɪ ʜᴀᴛɪᴋᴜ ᴜɴᴛᴜᴋ ɪɴsᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴛɪᴅᴀᴋ ʜᴀʟᴀʟ.
Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ “ᴀᴋᴜ ᴛᴀᴋ ʟᴀʏᴀᴋ ᴋᴇ sʏᴜʀɢᴀ, ᴛᴀᴘɪ ᴀᴋᴜ ᴛᴀᴋ sᴀɴɢɢᴜᴘ ᴋᴇ ɴᴇʀᴀᴋᴀMᴜ” ɴᴀᴍᴜɴ ᴀᴋᴜ ʜɪᴅᴜᴘ ᴅɪ ᴅᴜɴɪᴀ sᴇᴀᴋᴀɴ-ᴀᴋᴀɴ ᴀᴋᴜ ᴋᴜᴀᴛ ᴜɴᴛᴜᴋ ʀᴀsᴀ ᴘᴇᴅɪʜ ᴀᴘɪ ɴᴇʀᴀᴋᴀ.

Aᴋᴜ ᴋᴀᴛᴀ ᴀᴋᴜ ɪɴɢɪɴ ᴍᴇɴᴅᴇᴋᴀᴛɪMᴜ,
Nᴀᴍᴜɴ ᴀᴍᴀʟᴋᴜ ᴛᴀᴋ sᴇɪʀɪɴɢ ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴋᴀᴛᴀ-ᴋᴀᴛᴀᴋᴜ.

Aᴋᴜ ᴍᴀʟᴜ ᴅᴇɴɢᴀɴ sᴇᴘᴀsᴀɴɢ ᴍᴀᴛᴀ ᴋᴜʀɴɪᴀᴀɴMᴜ ɪɴɪ,
Kᴇʀᴀɴᴀ ᴀɪʀ ᴍᴀᴛᴀ ʏᴀɴɢ ᴍᴇɴɢᴀʟɪʀ sᴇᴀᴋᴀɴ-ᴀᴋᴀɴ sɪᴀ-sɪᴀ.
Aᴋᴜ ᴍᴀʟᴜ ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴛᴀɴɢᴀɴ ʏᴀɴɢ sᴜᴅᴀʜ ʟᴇʟᴀʜ ᴍᴇɴɢᴇʟᴀᴘ ᴀɪʀ ᴍᴀᴛᴀ,
Kᴇʀᴀɴᴀ ᴛɪɴɢᴋᴀʜ ʟᴀᴋᴜ ᴘᴇᴍɪʟɪᴋɴʏᴀ ɪɴɪ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴍᴇɴɢɢᴀᴍʙᴀʀᴋᴀɴ ᴀᴋᴜ ᴋᴇsᴀʟ.
Bᴀʜᴋᴀɴ ᴀᴋᴜ ᴍᴀʟᴜ ᴅᴇɴɢᴀɴ sᴀɴɢ ʙᴜʀᴜɴɢ ʏᴀɴɢ ʙᴇʀᴋɪᴄᴀᴜ,
Kᴇʀᴀɴᴀ ᴀᴋᴜ ɪɴsᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴅɪɴᴏᴅᴀɪ ᴅᴏsᴀ..
Sᴇᴅᴀɴɢ sᴀɴɢ ʙᴜʀᴜɴɢ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴅɪsᴇɴᴛᴜʜ ᴡᴀʟᴀᴜ sᴇᴋᴇʟᴜᴍɪᴛ ᴅᴏsᴀ.


Rabu, 23 Mei 2012

.Bᴜʟᴀɴ Rᴇᴊᴀʙ : ᴀɴᴛᴀʀᴀ Isʟᴀᴍ ᴅᴀɴ Jᴀʜɪʟɪʏʏᴀʜ




Pᴇʀᴋᴀᴛᴀᴀɴ Rᴇᴊᴀʙ ᴛᴇʀᴅɪʀɪ ᴅᴀʀɪᴘᴀᴅᴀ ʜᴜʀᴜғ Rᴀ Jɪᴍ Bᴀ. Gᴀʙᴜɴɢᴀɴ ᴛɪɢᴀ ʜᴜʀᴜғ ʙᴇʀᴍᴀᴋsᴜᴅ ᴍᴇɴʏᴏᴋᴏɴɢ sᴇsᴜᴀᴛᴜ ᴀᴛᴀᴜ ᴍᴇɴɢᴜᴀᴛᴋᴀɴ sᴇsᴜᴀᴛᴜ. Dɪᴋᴀᴛᴀᴋᴀɴ ᴍᴀsʏᴀʀᴀᴋᴀᴛ Aʀᴀʙ ᴍᴇɴᴀᴍᴀᴋᴀɴ ʙᴜʟᴀɴ ᴛᴇʀsᴇʙᴜᴛ sᴇʙᴀɢᴀɪ Rᴇᴊᴀʙ ᴋᴇʀᴀɴᴀ ᴘᴀᴅᴀ ᴍᴀsᴀ ɪᴛᴜ ᴍᴇʀᴇᴋᴀ ᴍᴇᴍʙᴜᴀᴛ sᴏᴋᴏɴɢᴀɴ ᴘᴀᴅᴀ ᴘᴏᴋᴏᴋ-ᴘᴏᴋᴏᴋ ᴋᴜʀᴍᴀ ʏᴀɴɢ ʜᴀᴍᴘɪʀ ᴛᴜᴍʙᴀɴɢ. Mᴇʀᴇᴋᴀ ᴍᴇᴍᴜʟɪᴀᴋᴀɴ ʙᴜʟᴀɴ ɪɴɪ ᴅᴇɴɢᴀɴ ʙᴇʙᴇʀᴀᴘᴀ ᴄᴀʀᴀ. Aɴᴛᴀʀᴀɴʏᴀ:

Dɪʜᴀʀᴀᴍᴋᴀɴ ʙᴇʀᴘᴇʀᴀɴɢ ᴘᴀᴅᴀ ʙᴜʟᴀɴ ᴛᴇʀsᴇʙᴜᴛ.
Mᴇʟᴀᴋᴜᴋᴀɴ sᴇᴍʙᴇʟɪʜᴀɴ ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ ᴛᴇʀɴᴀᴋᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴅɪɴᴀᴍᴀᴋᴀɴ "Aᴛʜɪʀᴀʜ".


Pᴇʀᴋᴀᴛᴀᴀɴ Rᴇᴊᴀʙ ᴛɪᴅᴀᴋ ᴛᴇʀᴅᴀᴘᴀᴛ ᴅɪ ᴅᴀʟᴀᴍ Aʟ-Qᴜʀᴀɴ. Aʟ-Qᴜʀᴀɴ ʜᴀɴʏᴀ ᴍᴇɴʏᴇʙᴜᴛ ʙᴜʟᴀɴ-ʙᴜʟᴀɴ ʜᴀʀᴀᴍ ᴛᴀɴᴘᴀ ᴍᴇɴᴊᴇʟᴀsᴋᴀɴ sᴇᴄᴀʀᴀ ᴋʜᴜsᴜs ᴀᴘᴀᴋᴀʜ ʏᴀɴɢ ᴅɪᴍᴀᴋsᴜᴅᴋᴀɴ ᴅᴇɴɢᴀɴ ʙᴜʟᴀɴ-ʙᴜʟᴀɴ ᴛᴇʀsᴇʙᴜᴛ.

Fɪʀᴍᴀɴ Aʟʟᴀʜ SWT:



{إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ}
[التوبة: 36]




Mᴀᴋsᴜᴅ : Sᴇsᴜɴɢɢᴜʜɴʏᴀ ʙɪʟᴀɴɢᴀɴ ʙᴜʟᴀɴ-ʙᴜʟᴀɴ ᴅɪ sɪsɪ (ʜᴜᴋᴜᴍ) Aʟʟᴀʜ SWT ɪᴀʟᴀʜ ᴅᴜᴀ ʙᴇʟᴀs ʙᴜʟᴀɴ (ʏᴀɴɢ ᴅɪᴛᴇᴛᴀᴘᴋᴀɴ) ᴅᴀʟᴀᴍ Kɪᴛᴀʙ Aʟʟᴀʜ sᴇᴍᴀsᴀ Dɪᴀ ᴍᴇɴᴄɪᴘᴛᴀᴋᴀɴ ʟᴀɴɢɪᴛ ᴅᴀɴ ʙᴜᴍɪ ᴅɪ ᴀɴᴛᴀʀᴀɴʏᴀ ᴇᴍᴘᴀᴛ ʙᴜʟᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴅɪʜᴏʀᴍᴀᴛɪ. Kᴇᴛᴇᴛᴀᴘᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴅᴇᴍɪᴋɪᴀɴ ɪᴛᴜ ᴀᴅᴀʟᴀʜ ᴀɢᴀᴍᴀ ʏᴀɴɢ ʟᴜʀᴜs, ᴍᴀᴋᴀ ᴊᴀɴɢᴀɴʟᴀʜ ᴋᴀᴍᴜ ᴍᴇɴɢᴀɴɪᴀʏᴀ ᴅɪʀɪ ᴋᴀᴍᴜ ᴅᴀʟᴀᴍ ʙᴜʟᴀɴ-ʙᴜʟᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴅɪʜᴏʀᴍᴀᴛɪ ɪᴛᴜ (ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴍᴇʟᴀɴɢɢᴀʀ ʟᴀʀᴀɴɢᴀɴNʏᴀ) ᴅᴀɴ ᴘᴇʀᴀɴɢɪʟᴀʜ ᴋᴀᴜᴍ Kᴀғɪʀ Mᴜsʏʀɪᴋ sᴇᴍᴜᴀɴʏᴀ sᴇʙᴀɢᴀɪᴍᴀɴᴀ ᴍᴇʀᴇᴋᴀ ᴍᴇᴍᴇʀᴀɴɢɪ ᴋᴀᴍᴜ sᴇʟᴜʀᴜʜɴʏᴀ. Sᴇsᴜɴɢɢᴜʜɴʏᴀ Aʟʟᴀʜ ʙᴇʀsᴀᴍᴀ-sᴀᴍᴀ ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴏʀᴀɴɢ ʏᴀɴɢ ʙᴇʀᴛᴀǫᴡᴀ.                  [Aᴛ-Tᴀᴜʙᴀʜ: 36]


Selasa, 22 Mei 2012

Dᴇʙᴀᴛ Usᴛᴀᴢ ᴠs Gᴀᴅɪs Lɪʙᴇʀᴀʟ-Isᴜ Aᴜʀᴀᴛ


Assalamualaikum semua sahabt2 ana di blog ini....update terbaru ni  ambik dari rakan facebook ana..so ana kongsi  di blog...moga ianya manfaat untuk kita semua...jom kita saksikan (baca) perdebatan antara Ustaz dan si gadis liberal-isu yang x asing dengan kita sebagai muslimah...iaitu 'AURAT'


-------------------------------------------------------------------------------------------------------




Gᴀᴅɪs Lɪʙᴇʀᴀʟ :
“Sᴀʟᴀᴍ ᴜsᴛᴀᴢ…..sᴏʀʀʏ ғᴏʀ ᴅɪsᴛᴜʀʙɪɴɢ ʏᴏᴜ…I ᴊᴜsᴛ ᴡᴀɴᴛ ᴛᴏ ᴀsᴋ sᴏᴍᴇᴛʜɪɴɢ ғʀᴏᴍ ʏᴏᴜ…!!”


Usᴛᴀᴢ :
“Oᴋ sɪʟᴀᴋᴀɴ……ᴡʜᴀᴛ ʏᴏᴜ ᴡᴀɴᴛ ᴛᴏ ᴋɴᴏᴡ…”


Gᴀᴅɪs Lɪʙᴇʀᴀʟ :
“Usᴛᴀᴢ ɪᴛ ɪs ᴛʀᴜᴇ……ᴘᴇʀᴇᴍᴘᴜᴀɴ ᴛᴀᴋ ᴍᴇɴᴜᴛᴜᴘ ᴀᴜʀᴀᴛ ɴɪ ᴊᴀʜᴀᴛ….?



Isnin, 21 Mei 2012

►Ahlan Wa Sahlan ya Rejab!!◄


Assᴀʟᴀᴍᴜᴀʟᴀɪᴋᴜᴍ


✍ Hᴀʀɪ ɪɴɪ 30 ᴊᴀᴍᴀᴅɪʟ ᴀᴋʜɪʀ...ᴍᴀʟᴀᴍ ɪɴɪ sᴜᴅᴀʜ 1 ʀᴇᴊᴀʙ...ɪᴛᴜ ᴛᴀɴᴅᴀ Bᴜʟᴀɴ Isᴛɪɢʜғᴀʀ ᴛᴇʟᴀʜ ᴅᴀᴛᴀɴɢ...



اللهم بارك لنا فى رجب وشعبان وبلغنا رمضان

“Aʟʟᴀᴀʜᴜᴍᴍᴀ ʙᴀᴀʀɪᴋʟᴀɴᴀᴀ ғɪɪ Rᴀᴊᴀʙᴀ ᴡᴀ Sʏᴀ’ʙᴀᴀɴᴀ ᴡᴀ ʙᴀʟʟɪɢʜɴᴀ Rᴀᴍᴀᴅʜᴀɴᴀ.”
~Yᴀ Aʟʟᴀʜ ʙᴇʀᴋᴀᴛɪʟᴀʜ ᴋᴀᴍɪ ᴘᴀᴅᴀ ʙᴜʟᴀɴ Rᴇᴊᴀʙ ᴅᴀɴ Sʏᴀᴀʙᴀɴ ᴅᴀɴ sᴀᴍᴘᴀɪᴋᴀɴʟᴀʜ ᴋᴀᴍɪ ᴋᴇ ʙᴜʟᴀɴ Rᴀᴍᴀᴅʜᴀɴ~



Aʟʜᴀᴍᴅᴜʟɪʟʟᴀʜ ᴍᴀsɪʜ ʟᴀɢɪ ᴅɪʙᴇʀɪ ᴘᴇʟᴜᴀɴɢ ᴅᴀʀɪ Aʟʟᴀʜ SWT ᴋᴇᴘᴀᴅᴀ ᴋɪᴛᴀ ᴜɴᴛᴜᴋ ᴍᴇɴɢʜɪᴅᴜᴘᴋᴀɴ ʙᴜʟᴀɴ ʏᴀɴɢ ᴍᴜʟɪᴀ ɪɴɪ ɪᴀɪᴛᴜ REJAB ʏᴀɴɢ ᴘᴇɴᴜʜ ᴅᴇɴɢᴀɴ ᴋᴇɪsᴛɪᴍᴇᴡᴀᴀɴ ᴅᴀɴ ᴊᴜɢᴀ ᴘᴇʀɪsᴛɪᴡᴀ..

Ahad, 20 Mei 2012

Kisah Ulama' dan Pramugari




Seorang ulamak sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke sebuah negeri. 

Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk berwudhuk. 

Oleh kerana tandas di dalam kapalterbang terlalu kecil, maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwudhu.

Tatkala beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke tangki (washing basin), seorang peramugari telah ternampak perbuatan ulamak itu dan menegurnya.

Peramugari: (dengan suara dikeraskan..) Tuan tidak boleh memasukkan kaki ke dalam tangki tu, sebab ia akan mengotorkan tangki.

Ulamak: (dengan suara lembut dan penuh rendah diri…) Berapa kali saudari mencuci muka saudari dalam satu hari?

Peramugari: (dengan sifat angkuh…) Kebiasaannya sekali atau dua kali dalam sehari.

Ulamak: (dengan sifat bersahaja….) Saya mencuci kaki saya lima kali dalam sehari, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari...

Jumaat, 11 Mei 2012

"Adakah anda semua pernah bermimpi melihat diri anda berbogel?"



Dᴀʟᴀᴍ sᴀᴛᴜ ᴋᴜʟɪᴀʜɴʏᴀ, Tᴜᴀɴ Gᴜʀᴜ Dᴀᴛᴏ’ Dʀ. Hᴀʀᴏɴ Dɪɴ ᴍᴇᴍʙᴜᴋᴀ ᴋᴜʟɪᴀʜ ᴅᴇɴɢᴀɴ sᴀᴛᴜ ᴘᴇʀᴛᴀɴʏᴀᴀɴ...:: 


"Aᴅᴀᴋᴀʜ ᴀɴᴅᴀ sᴇᴍᴜᴀ ᴘᴇʀɴᴀʜ ʙᴇʀᴍɪᴍᴘɪ ᴍᴇʟɪʜᴀᴛ ᴅɪʀɪ ᴀɴᴅᴀ ʙᴇʀʙᴏɢᴇʟ?" Sᴇᴍᴜᴀ ʜᴀᴅɪʀɪɴ ᴛᴇʀsᴇɴᴛᴀᴋ. TG ᴍᴇᴍɪɴᴛᴀ sɪᴀᴘᴀ ʏᴀɴɢ ᴘᴇʀɴᴀʜ ʙᴇʀᴍɪᴍᴘɪ ᴍᴇɴɢᴀɴɢᴋᴀᴛ ᴛᴀɴɢᴀɴ. Tɪᴀᴅᴀ sᴇᴏʀᴀɴɢ ᴘᴜɴ ᴀɴɢᴋᴀᴛ. TG ʙᴇʀɪsᴛɪɢʜғᴀʀ. 


Imam Masjidil Haram Sheikh Sudais
TG ᴍᴇɴʏᴀᴍʙᴜɴɢ ᴅɢɴ sᴀᴛᴜ ᴋɪsᴀʜ ᴅɪ ᴍᴀɴᴀ ᴋɪsᴀʜ ɪᴛᴜ ᴅɪᴀᴍʙɪʟ ᴅᴀʀɪ ᴍᴀᴊᴀʟᴀʜ ᴀʀᴀʙ. Dᴀʟᴀᴍ ᴍᴀᴊᴀʟᴀʜ ɪᴛᴜ ᴍᴇɴᴄᴇʀɪᴛᴀᴋᴀɴ sᴀᴛᴜ ᴡᴀᴡᴀɴᴄᴀʀᴀ ᴅᴇɴɢᴀɴ Iᴍᴀᴍ Mᴀsᴊɪᴅɪʟ Hᴀʀᴀᴍ Sʜᴇɪᴋʜ Sᴜᴅᴀɪs. 



Ahad, 6 Mei 2012

Pesanan buat dia yang saya gelar sahabat :)






ᔕᗩYᗩ ᗷᑌKᗩᑎ ᔕᗩᕼᗩᗷᗩT YᗩᑎG ᔕETIᗩ ᔕEᑭEᖇTI ᗩᗷᑌ ᗷᗩKᗩᖇ 
ᗰEᗰᗷEᑎᗩᖇKᗩᑎ ᔕEGᗩᒪᗩ KᗩTᗩ-KᗩTᗩ ᖇᗩᔕᑌᒪᑌᒪᒪᗩᕼ ᕼIᑎGGᗩ ᗪIGEᒪᗩᖇ ᗩᔕ-ᔕIᗪᗪIᑫ ᔕᗩYᗩ TᗩK ᔕEᗷᗩIK ᗷEᒪIᗩᑌ ᗰEᑎYEᗰᗷᑌᑎYIKᗩᑎ KEᔕᗩKITᗩᑎ ᕼᗩᑎYᗩ KEᖇᗩᑎᗩ
 TIᗪᗩK ᗰᗩᕼᑌ ᔕᗩᕼᗩᗷᗩTᑎYᗩ Gᑌᔕᗩᖇ.


ᔕᗩYᗩ ᗷᑌKᗩᑎ ᔕᗩᕼᗩᗷᗩT ᔕEᑭEᖇTI ᗩᒪI ᗷIᑕᗩᖇᗩᑎYᗩ ᑭEᑎᑌᕼ ᕼIKᗰᗩᕼ KEᗷIᒍᗩKᔕᗩᑎᗩᗩᑎᑎYᗩ ᗪIᗩKᑌI ᖇᗩᔕᑌᒪᑌᒪᒪᗩᕼ ᕼIᗪᑌᑭᑎYᗩ ᔕEᗷᗩGᗩI ᗰᑌKᗰIᑎ ᗷEᖇᗰᑌᒪᗩ ᔕᗩᗩT ᑌᔕIᗩ ᗰᗩᔕIᕼ ᗰEᑎTᗩᕼ ᕼIᑎGGᗩKᗩᑎ ᑕIᑎTᗩ 
ᖴᗩTIᗰᗩᕼ ᗩᘔ-ᘔᗩᕼᖇᗩ ᗰEᑎᒍᗩᗪI ᗰIᒪIKᑎYᗩ.


ᔕᗩYᗩ ᗷᑌKᗩᑎ ᔕᗩᕼᗩᗷᗩT ᔕEᕼEᗷᗩT ᑌᗰᗩᖇ ᗩᒪ-KᕼᗩTTᗩᗷ ᕼᗩTIᑎYᗩ ᑕᗩIᖇ 
KEᖇᗩᑎᗩ ᗷᗩᑕᗩᗩᑎ ᗩᒪ-ᑫᑌᖇᗩᑎ ᔕᗩYᗩ ᒍᑌGᗩ TᗩK ᔕEᗷEᖇᗩᑎI ᗪIᗩ ᗪIGEᒪᗩᖇ ᗩᒪ-ᖴᗩᖇᑌᑫ KEᖇᗩᑎᗩ KETEGᗩᔕᗩᑎᑎYᗩ ᗪᗩᒪᗩᗰ ᗰEᑎᒍᗩGᗩ ᗩGᗩᗰᗩ ᔕEᗪᗩᑎGKᗩᑎ ᔕᗩYᗩ? 


ᔕᗩYᗩ ᗷᑌKᗩᑎ ᔕᗩᕼᗩᗷᗩT ᗷEᖇᑭEᖇIᗷᗩᗪI ᕼEᗷᗩT ᗷᗩK ᑌTᕼᗰᗩᑎ 
ᕼIᑎGGᗩ ᖇᗩᔕᑌᒪᑌᒪᒪᗩᕼ ᔕᗩᑎGGᑌᑭ ᗰEᑎYEᖇᗩᕼKᗩᑎ ᗪᑌᗩ ᑭᑌTEᖇIᑎYᗩ 
KEᑭᗩᗪᗩ Iᑎᔕᗩᑎ ᗷEᖇGEᒪᗩᖇ ᘔᑌᑎᑌᖇᗩIᑎ IᑎI. 


ᔕᗩᕼᗩᗷᗩT,
 ᗰEᖇEKᗩ IᑎI ᔕᗩᕼᗩᗷᗩT YᗩᑎG ᗪIᒍᗩᑎᒍIKᗩᑎ ᔕYᑌᖇGᗩ ᔕEᗪᗩᑎGKᗩᑎ ᔕᗩYᗩ..
 ᗰᗩᔕIᕼ TEᖇKOᑎTᗩᑎG-KᗩᑎTIᑎG ᗪᗩᒪᗩᗰ ᗰEᗰᗷEᑎTᑌK ᗪIᖇI EᑎTᗩᕼ ᗷᗩGᗩIᗰᗩᑎᗩ TIᗰᗷᗩᑎGᗩᑎ ᗩᒪ-ᗰIᘔᗩᑎ KEᒪᗩK ᑌᔕᗩᕼᒪᗩᕼ ᗰEᑎGᕼᗩᖇᗩᑭKᗩᑎ KEᔕEᗰᑭᑌᖇᑎᗩᗩᑎ ᗪᗩᖇIᑭᗩᗪᗩ ᔕᗩYᗩ ᔕEᗷᗩᗷ ᗪIᖇI ᔕᗩYᗩ TᗩK ᗰᗩKᔕᑌᗰ 
ᗰᗩᗩᖴKᗩᑎ ᔕᗩYᗩ ᗩᑎᗪᗩI ᗩᗪᗩ ᔕIᒪᗩᑭ ᗪᗩᑎ ᔕᗩᒪᗩᕼ.



http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

SAVE PALESTINE

SAVE PALESTINE

buat diriku


♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥.
"jadikanlah dirimu mawar yang menyeri & menguntum dijalan da'wah & biarkan mawar itu terpaksa melukai tangan-tangan untuk merasai harumnya kasih Allah"
♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥.

"sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.." (As-Saff ayat 4)

manusia adalah insan kerdil yang sentiasa melakukan kesilapan... berdampinglah kamu dengan insan-insan yang mampu menasihatimu apabila kamu melakukan kesalahan... serta insan yang mampu menerima teguran apabila dia melakukan kesilapan... kerana manusia itu dicptakan saling memerlukan antara satu sama lain...

♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥
menikmati HIDUP hari ini seolah2 HARI TERAKHIR...
Sehingga kita akan berDAMAI dengan semua orang..
memberikan KEBAIKAN dan yang TERBAIK..
kepada orang2 yang DEKAT kita...
Dan karena KEBAIKAN kita tersebut...
Maka orang lainpun akan MEMBALAS kebaikan...

Disitulah KEBAHAGIAAN......
♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..
Jika SENDIRI janganlah merasa sepi, ada ALLAH yang sedang mengawasi.

Jika SEDIH janganlah dipendam di hati, ada ALLAH tempat berbagi.

Jika SUSAH janganlah merasa pilu, ada ALLAH tempat mengadu.

Jika GAGAL jangan berputus asa, ada ALLAH tempat meminta.

Jika BAHAGIA janganlah menjadi lupa, ada ALLAH tempat memuja.
♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ

Rabbabaa Laa Tuyigh Quluubanaa Ba’da Idz Hadaitanaa wa Hab Lana Mil-Ladunka Rahmatan Innaka Antal-Wahhaab

Ertinya: “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia).” (QS. Ali Imran: 7)

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ

Yaa Muqallibal Quluub, Tsabbit Qalbi ‘Ala Diinik

Ertinya: “Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu.” (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ

Allaahumma Musharrifal Quluub, Sharrif Quluubanaa ‘Alaa Thaa’atik

Ertinya: “Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu.” (HR. Muslim)

*******************************************

ya Allah bagi lah ketenangan pada diri yang lemah ini..

buat diri ini,ku ingin berpesan:
"jangan bersedih dan jangan berputus asa..masih ada masa selagi masih ada nyawa"
buat diri ku..

ku ingin menyatakan betapa tingginya harapan ibu melihat kau berjaya..
Buat diriku,

ku ingin berpesan supaya kau tabah dalam perjuangan,berani mengharungi mehnah dan ujian..

♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥..♥..♥..♥..♥♥.